Aktuelt

Golden Gesso, medier og fernisser

GOLDEN GESSO & GRUNNINGER

Golden gesso og grunninger gir kunstnere en rekke muligheter for å forberede underlag for akrylmaling eller andre medier som olje, kull, pastell og akvarell.

GESSO

(3550 Hvit, 3560 Sort)
Bruksklare flytende grunninger formulert for bruk på vanlige maleunderlag. De er fleksible og kan påføres i tynne lag for å tilpasse seg ulike teksturerte overflater.

SANDABLE HARD GESSO

(3551)
Formulert med høye nivåer av titandioksid, kalsiumkarbonat og talkum for en overflate som er lett å slipe, jevn og glatt.

ABSORBENT GROUND

(3555)
Flytende overflatemiddel som tørker til en porøs, papiraktig overflate, egnet for rå lerret og gir effekter som ligner beis og akvarell. Lett, permanent og fleksibel.

PASTEL GROUND

(3640)
Forbereder lerret og andre underlag for pasteller med en ruhet tilsvarende papir beregnet på pastell og kritt. Kan farges med akrylfarge eller få mer tekstur ved å tilsette Golden Fine eller Coarse Pumice Gel.

SILVERPOINT / DRAWING GROUND

(3558)
Utviklet som en grunning for detaljerte, fine linjer på en permanent, lett og fleksibel overflate. Ideell for bruk med sølvpenn.

GOLDEN GELS & PASTAER

Golden Gels og Molding Pastes finnes i ulike konsistenser, fra flytende til modellerbare, med varierende grad av gjennomsiktighet og glans. Geler kan brukes til lasering, til å gjøre at malingen rekker lenger, bygge struktur, tilføre glans eller som lim i collage. Pastaer gir mange muligheter for tekstur og arbeidsmetoder når de blandes med maling, og fungerer også som grunning for ulike medier.

CLEAR LEVELING GEL

(3001)
Den tynneste gelen og gir en jevn film med utmerket klarhet. Den fleksible, høyglansede filmen gir en blank overflate til andre produkter.

CLEAR TAR GEL

(3330)
Har en seig, tjæreaktig konsistens. Perfekt for å lage fine linjer ved å «dryppe» over overflater. Renner jevnt fra palettkniver og blander seg godt med maling.

SOFT GEL

(3010 Gloss, 3013 Matte, 3017 Semi-Gloss)
Tynnere enn Heavy Body og gir jevnere teksturer med en blank overflate. Et godt valg til lasering eller som lim i collagearbeid.

REGULAR GEL

(3020 Gloss, 3030 Matte, 3040 Semi-Gloss)
Har samme tykkelse som Heavy Body akrylmaling og er ideell for å gjøre at malingen rekker lenger og øke gjennomsiktighet uten å endre konsistensen. Perfekt for lasering.

HEAVY GEL

(3050 Gloss, 3060 Matte, 3070 Semi-Gloss)
Er tykkere enn Heavy Body akrylmaling og kan blandes med farger for å gi mer volum. Utmerket for strukturelle effekter.

EXTRA HEAVY GEL

(3090 Matte, 3100 Semi-Gloss)
Den tykkeste Golden-gelen. Lager kraftigere teksturer enn Heavy Gel. Utmerket til oppbygging.

CLEAR GRANULAR GEL

(3215)
Laget med grove akrylpartikler og har god klarhet og holdbarhet. Gir en grov tekstur som tørker gjennomsiktig. Endrer ikke fargen på malingen.

GLASS BEAD GEL

(3236)
Laget med ekte glassperler. Gir en unik glanseffekt, lik kondens på glass. Best synlig på lys bakgrunn, hvor lyset kan skinne gjennom perlene.

PUMICE GEL

(3195 Fine, 3200 Coarse, 3205 Extra Coarse)
Gir tørre, harde overflater. Blandes med Golden akrylfarger. Fine Pumice egner seg som grunning, mens Coarse og Extra Coarse gir betonglignende struktur.

FIBER PASTE

(3240)
Tørker med et utseende som minner om håndlaget papir. Kan jevnes ut med vann. Den tørre overflaten absorberer godt og passer godt med akrylmaling.

CRACKLE PASTE

(3557)
Tykt, ugjennomsiktig materiale som sprekker ved tørking. Mengde og størrelse på sprekkene avhenger av tykkelse og miljø. Tørker til en matt, sugende overflate.

MOLDING PASTE

(3570)
Tørker til en hard, semi-dekkende film. Mer stiv enn akrylmaling. Holder stive topper og lager en kraftig strukturert overflate.

LIGHT MOLDING PASTE

(3575)
Brukes til å bygge strukturer med mindre vekt enn vanlige geler og pastaer. Tørker til en ugjennomsiktig, matt film som er fleksibel og mykere enn vanlig Molding Paste.

EXTRA HEAVY MOLDING PASTE

(3110)
En blanding av Extra Heavy Gel og Molding Paste. Tørker til en satin, ugjennomsiktig overflate. Utmerket for kraftige strukturer og økt viskositet.

COARSE MOLDING PASTE

(3572)
Et tykkere, hvitt medium som er litt gjennomsiktig når det er vått. Tørker til en hard og fleksibel overflate med en sandpapirlignende følelse. Absorberer maling godt.

HARD MOLDING PASTE

(3571)
Har en svært hard, semi-ugjennomsiktig, matt overflate. Kan blandes med akrylfarger. God for glatte og harde flater som kan skjæres eller formes.

GOLDEN MEDIER OG TILSETNINGER

Golden Mediums og Additives gir uendelige muligheter for kontroll med akrylfarger. Medier regulerer gjennomsiktighet, viskositet og glans, mens tilsetninger påvirker malingens tørketid og arbeidsflyt.

GLOSS MEDIUM

(3510)
Et akrylbasert flytende medium som er nyttig til lasering, å gjøre at malingen rekker lenger, redusere fargetetthet og øke glans og filmstyrke. Har en oljeaktig følelse og forbedrer flyt og penselføring.

MATTE MEDIUM

(3530)
Et hellbart medium som gjør at malingen rekker lenger, reduserer glans og øker filmens holdbarhet. Kan også brukes som nesten klar grunning på lerret i stedet for gesso.

FLUID MATTE MEDIUM

(3520)
Brukes for å gjøre at malingen rekker lenger, redusere glans og samtidig øke filmstyrke. Egner seg spesielt godt til å redusere glans i Golden Fluid Acrylics uten å endre konsistensen.

SUPER MATTE MEDIUM

(3531)
Reduserer glans. Den høye andelen matteringsmiddel senker glansen på andre produkter med minimal påvirkning på farge og konsistens. Best egnet sammen med andre akrylfarger eller medier.

HIGH FLOW MEDIUM

(3537)
Øker gjennomsiktighet og filmstyrke i High Flow-farger. Kan blandes i ønsket forhold for nøyaktig kontroll over transparens.

GLAZING LIQUID

(3720 Gloss, 3721 Satin)
Kan blandes med Golden akrylfarger for å lage laseringer til veggdekor og møbler. Den langsomt tørkende formelen gir god arbeidsflyt og tid, lignende det man oppnår med oljemaling. Utmerket som blandemedium. Tilgjengelig i både glans og silkematt.

RETARDER

(3580)
Tilsetning som forlenger åpentid (tørketid) for akrylmaling. Nyttig for “wet-in-wet”-teknikker og for å hindre at maling tørker på paletten.

WETTING AID

(3591)
Konsentrert tilsetning som reduserer overflatespenningen i vann ved bruk på porøse og ikke-porøse underlag. Forbedrer absorpsjonen av farge og hjelper pigmenter å trekke inn. Nyttig for «wetting-out»-teknikker.

COLOR POURING MEDIUM GLOSS

(3501)
Et medium for å lage glansfull pouring med lav sprekkdannelse og moderat glans. Ikke egnet som topplag.

COLOR POURING MEDIUM MATTE

(3502)
Gir pouring med en silkematt finish, jevn overflate og minimalt med sprekkdannelse.

AIRBRUSH MEDIUM

(3535)
Gjør Golden Fluid Acrylics egnet for airbrush ved å redusere tilstopping og oppbygging under sprøyting. Anbefales for tekstiltrykk og klær. Kan også brukes med andre produkter som Iridescent- og Gesso-typer. NB: Skal ikke blandes med High Flow Colors (bruk da High Flow Medium).

 

SILKSCREEN MEDIUM

(3690)
Et vannbasert medium for bruk sammen med Golden akrylfarger i silketrykk. Øker arbeidstiden og reduserer tørketid i sjablongen. NB: Ikke egnet for tekstiler.

GOLDEN SPESIALMEDIER

AKRYLBASERTE POLYMERER

GAC 100

Allsidig akrylpolymer (3910)
Et forseglingsmiddel som bidrar til å hindre misfarging forårsaket av urenheter som trekkes opp gjennom underlaget når akrylmaling tørker (SID – Support Induced Discoloration). GAC 100 er også nyttig for å tynne ut og gjøre at malingen rekker lenger, forbedre fleksibilitet og styrke i malingsfilmen, samt til tekstilgrunning og forsegling av treverk. GAC 100 fukter pigmenter og andre partikler raskere enn mange andre polymerer og er nyttig for kunstnere som lager sine egne malinger.

GAC 200

For bedre vedheft og hardhet (3920)
Den hardeste og minst fleksible polymeren i sortimentet. Egnet for å blande med akrylfarger når man ønsker å gjøre filmen hardere, redusere klissete overflater og forbedre vedheft på ikke-porøse underlag. Tørker til en klar, høyglanset overflate. Anbefales ikke til fleksible materialer.

GAC 400

For stivhet i tekstil og fiber (3940)
Brukes til å stive opp ugrunnet lerret eller til forming av tekstiler. Tekstiler mettet med GAC 400 – alene eller blandet med farge – tørker til en hard, stiv film.

GAC 900

Tekstilmedium (3990)
Gir myk overflate og vaskbarhet når det varmefikseres korrekt. Blandes med High Flow-farger for å lage batikkeffekter, eller med Golden Heavy Body, Matte eller Fluid Acrylics for pensel- eller silketrykk.

GOLDEN FERNISSER OG LAKK

ISOLATION COAT

(7760)
Et klart, ikke-fjernbart akrylmedium som påføres som en beskyttende barriere mellom akrylmaling og en eventuell fjernbar verniss. Gir en mer stabil overflate som gjør det enklere å påføre og senere fjerne ferniss.

 

MSA FERNISS MED UV-BESKYTTELSE

(7770 Gloss, 7775 Satin, 7780 Matte)
Et mineralspritbasert akrylharpikssystem som gir en sterkere, mindre gjennomtrengelig film enn vannbaserte verniss. Kan brukes på akryl, olje og alkydmaling. Reduserer inntrengning og skader på overflaten, og gir en svært jevn film med lite skum og færre små hull. Tilgjengelig i glans, silkematt og matt. Kan fjernes med mineralsprit etter tørking. Egnet for både innendørs og utendørs bruk. Skal ikke brukes av barn.

 

ARCHIVAL AEROSOL VARNISH MSA MED UVLS

(7771 Gloss, 7786 Semi-Gloss, 7776 Satin, 7781 Matte)
Sprayferniss basert på 100 % løsemiddel og reversibel akrylpolymer. Enkel i bruk med raskt fordampende aceton og drivgass. Gir en slitesterk, jevn film med samme egenskaper som den penselbare MSA-vernissen. Bevarer klarhet både våt og tørr, og er motstandsdyktig mot visuelle endringer. Har justerbart sprayhode for nøyaktig påføring og mindre overspray. Tilgjengelig i glans, silkematt og matt. Kan fjernes for bevaringsformål.

Publisert i: